Operacja Haier Le32v600 to międzynarodowa wojna przeciwko terroryzmowi, która rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś. Jej celem jest zwalczanie terroryzmu na terenie Afganistanu, Pakistanu i dalszych rejonów Azji Środkowej. Operacja jest prowadzona przez ponad 70 państw, w tym siły NATO, USA i innych międzynarodowych sojuszników. Operacja obejmuje szerokie działania, od działań rozpoznawczych i wywiadowczych po interwencje wojskowe i operacje antyterrorystyczne. Celem operacji jest zwalczanie terroryzmu w regionie poprzez współpracę z lokalnymi rządami i grupami. Operacja Haier Le32v600 jest nadal prowadzona, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność regionom, które nadal narażone są na terroryzm.
Ostatnia aktualizacja: Operacje Haier Le32v600
HaierFlat Panel Television LE32V600 Instrukcja Użytkownika
Popularność:
566 wyświetleniaPrzelicz strony:24 stronyTyp pliku:PDFRozmiar pliku:4. 52 MbOperator – konstrukcja językowa jedno-, bądź wieloargumentowa zwracająca wartość.
Do podstawowych operatorów, będących elementem większości języków programowania, należą operatory arytmetyczne: dodawania (+
), odejmowania (-
), mnożenia (*
), dzielenia (/
); operatory porównania: większe niż (>
), mniejsze niż (<
), większe równe (>=
), mniejsze równe (<=
), równe (=
lub ==
), różne (<>
lub ! =
), a także operatory operacji logicznych, operacji bitowych, przypisań itd. Główne cechy opisujące operator to liczba i typy argumentów, typ wartości zwracanej, wykonywane działanie, priorytet oraz łączność lub jej brak oraz umiejscowienie operatora względem operandów. Dany język posiada swoją listę operatorów wraz z określonymi cechami, mówiącymi o kolejności wykonywania operacji w przypadku, gdy nie zastosowano nawiasów. W niektórych językach można definiować nowe operatory oraz zmieniać priorytety i łączność.
Umiejscowienie względem operandów[edytuj | edytuj kod]
Operator umieszczany przed swoimi operandami nazywa się operatorem przedrostkowym (prefiksowym), po operandach — przyrostkowym (postfiksowym), pomiędzy operandami — wrostkowym (infiksowym). Dla operatorów składających się z kilku symboli leksykalnych powyższe rozróżnienie nie zachodzi.
Pierwszeństwo, priorytet[edytuj | edytuj kod]
Pierwszeństwo operatorów określa jak należy interpretować wyrażenie gdzie na jednym poziomie (struktury nawiasowej) występują dwa operatory. Przykładowo a + b * c
może być interpretowane jako (a + b) * c
lub a + (b * c)
. Gdy +
ma wyższy priorytet niż *
, zachodzi sytuacja pierwsza. Gdy jest na odwrót — druga. Projektanci języków programowania starają się tak dobierać priorytety, żeby odpowiadały intuicji w typowych konstrukcjach. Na przykład operatory arytmetyczne mają priorytety zgodne z kolejnością wykonywania działań, niższy priorytet mają operatory porównania a jeszcze niższy operatory logiczne. Dlatego wyrażenie 1+2*x < 3 || x==0
nie musi być zapisane jako ((1+(2*x)) < 3) || (x==0)
.
Łączność, wiązanie[edytuj | edytuj kod]
Łączność to cecha operatorów pozwalająca jednoznacznie interpretować wyrażenie w którym występują operatory o tym samym priorytecie (w szczególności kilka wystąpień tego samego operatora). Wyrażenie a+b-c
będzie zinterpretowane jako (a+b)-c
jeśli operatory + i - są lewostronnie łączne a a+(b-c)
jeśli prawostronnie łączne. Operatory o tym samym priorytecie ale innej łączności nie mogą być mieszane ze sobą. Operatory mogą nie być łączne, wtedy również ich mieszanie z innymi jest niedozwolone. W większości języków podstawowe operatory arytmetyczne są łączne lewostronnie, natomiast operatory potęgowania czy przypisania prawostronnie.
Lista operatorów w najpopularniejszych językach[edytuj | edytuj kod]
(do uzupełnienia o pozostałe języki)
operator | liczba argumentów | działanie i zwracana wartość | występowanie i priorytet (1 – najwyższy) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C | C++ | Java | JavaScript[1] | Perl | Python | PHP | zakres::x ::x | 2 | określenie zakresu lub przestrzeni nazw danej zmiennej/odwołanie do zmiennej globalnej – zwraca wartość zmiennej | - | 1 | Str. pole wskStr->pole | wybór pola ze struktury lub klasy – zwraca wartość wybranego pola | tablica[n] [2] | wybór wartości z pola tablicy o określonym indeksie – zwraca wartość wybranego pola | funkcja() | zm. | wywołanie funkcji – operator o zmiennej liczbie argumentów, zwraca wartość funkcji | sizeof(obiekt) | zwraca rozmiar obiektu (zmiennej, typu) w bajtach | 3 | new typ delete x | alokuje blok pamięci na dynamiczną zmienną danego typu/zwalnia zaalokowaną pamięć wskazywaną przez wskaźnik x | *wsk | operator wyłuskania wartości zmiennej ze wskaźnika – zwraca wartość zmiennej | &x | operator adresu – zwraca fizyczny adres komórki pamięci przechowującej zmienną x; operator referencji | (typ)zmienna | operator rzutowania – zwraca wartość zmiennej po zrzutowaniu na dany typ | x++ x-- | inkrementacja/dekrementacja postfiksowa – zwraca wartość zmiennej x, następnie zwiększa/zmniejsza ją o 1 | ++x --x | dekrementacja prefiksowa – zwiększa/zmniejsza wartość zmiennej o 1 oraz zwraca jej nową wartość | +x -x | unarne operatory znaku liczby – zwracają wartość zmiennej po "dopisaniu" znaku, nie ingerując w wartość | 2[3] | ~x | negacja bitowa – zwraca zmienną z zanegowanymi wszystkimi bitami, nie ingerując w wartość | ! wyrażenie | negacja logiczna – zwraca zanegowaną wartość wyrażenia, zero dla wartości niezerowych, jeden dla zera | @x | operator kontroli błędów – zapewnia pominięcie wyświetlania ostrzeżeń systemowych dla danej instrukcji w celu samodzielnej kontroli błędów | x * y x / y | mnożenie/dzielenie – zwraca wartość iloczynu/ilorazu zmiennych | 5 | 4 | x% y | dzielenie modulo – zwraca resztę z dzielenia wartości zmiennej x przez wartość y | x + y x - y | dodawanie/odejmowanie – zwraca wartość sumy/różnicy zmiennych | 6 | x. y | operator złączenia łańcuchów znaków – zwraca łańcuch powstały ze złączenia x i y | x << y x >> y | przesunięcie bitowe w lewo/w prawo – zwraca zmienną x po przesunięciu wszystkich jej bitów o y pozycji w lewo/w prawo (przesunięcie o jedną pozycję w lewo odpowiada mnożeniu razy 2, przesunięcie o jedną pozycję w prawo odpowiada dzieleniu przez 2) | 7 | x < y x > y | logiczne operatory relacji, zwracające wartość niezerową, gdy x jest mniejszy/większy od y, zerową w przeciwnym wypadku | 8 | x <= y x >= y | logiczne operatory relacji, zwracające wartość niezerową, gdy x jest mniejszy lub równy/większy lub równy y, zerową w przeciwnym wypadku | x instanceof Y | operator porównujący typ zmiennej x z klasą/interfejsem Y | x == y | logiczny operator relacji, zwracający wartość niezerową, gdy x jest równy y, zerową w przeciwnym wypadku | 9 | x <> y | logiczny operator relacji, zwracający wartość niezerową, gdy x jest różny od y, zerową w przeciwnym wypadku | x! = y | x === y x! == y | logiczne operatory relacji z porównaniem typu, zwracające wartość niezerową, gdy x jest równe oraz tego samego typu co y/różne lub innego typu niż y, zerową w przeciwnym wypadku | x & y | iloczyn bitowy – zwraca wartość wynikającą z operacji iloczynu logicznego na każdej parze bitów ze zmiennych x i y | 10 | x ^ y | bitowa suma modulo 2 – zwraca wartość wynikającą z operacji sumy modulo 2 na każdej parze bitów ze zmiennych x i y | 11 | x | y | suma bitowa – zwraca wartość wynikającą z operacji sumy logicznej na każdej parze bitów ze zmiennych x i y | 12 | x && y | iloczyn logiczny – zwraca wartość iloczynu logicznego wyrażeń x i y – niezerową, gdy oba wyrażenia są niezerowe, zerową w innych przypadkach | 13 | x || y | suma logiczna – zwraca wartość sumy logicznej wyrażeń x i y – zerową, gdy oba wyrażenia są zerowe, niezerową w innych przypadkach | 14 | x? y: z | operator warunkowy – zwraca y, gdy x ma wartość niezerową, z w przeciwnym wypadku | 15 | x = y | operator przypisania – przypisuje zmiennej x wartość zmiennej y | 16 | x *= y x /= y x%= y x += y x -= y x <<= y x >>= y x &= y x ^= y x |= y | operatory przypisania – przypisują zmiennej x wartość odpowiednio x*y, x/y, itd. | x and y | niskopriorytetowy iloczyn logiczny | x xor y | niskopriorytetowa suma modulo 2 | 17 | x or y | niskopriorytetowa suma logiczna | 18 | wyr1, wyr2 | operator przecinkowy, służący np. do grupowania wyrażeń podczas inicjalizowania pętli | 19[4] |
Przykładowy zapis w języku C[edytuj | edytuj kod]
(zmienna liczba
jest typu int
)
liczba *= ((liczba=10) + 7) % 3;
Nawiasy w tym przypadku wymusiły zmianę priorytetów operatorów. Działania wykonane zostaną w porządku narzuconym przez nawiasy. To samo wyrażenie pozbawione nawiasów:
liczba *= liczba = 10 + 7 % 3;jest również poprawne ze względu na składnię. Wynik będzie jednak inny – pierwsza wykonana zostanie operacja dzielenia modulo, następnie dodawania, a na końcu oba przypisania od prawej do lewej.
W języku C kolejność obliczania operandów operatora nie jest gwarantowana ze względu na zastrzeżenie możliwości optymalizacji kodu wynikowego przez kompilator (nie dotyczy to operatorów
&&
,||
,? :
oraz,
). Użycie operandów, których obliczenie wartości wpływa na wartość pozostałych nie gwarantuje takiego samego wyniku we wszystkich implementacjach języka.Np. kod:
int i = 1;tablica[i] = i++;nie gwarantuje, czy wartość 1 zostanie wstawiona pod indeks 1, czy może pod indeks 2 tablicy.
Zobacz też[edytuj | edytuj kod]
- operator arytmetyczny
- operator logiczny
- operator relacji
- operator rozmiaru
- operator bitowy (w tym przesunięcie i obrót)
- przeciążanie operatorów
Przypisy[edytuj | edytuj kod]
- ↑ Według implementacji Microsoftu: Operator Precedence (JavaScript)
- ↑ – w niektórych kompilatorach C i C++ dozwolony jest również zapis
n[tablica]
. Jest to spowodowane faktem, że operatortablica[n]
jest tłumaczony na*(tablica+n)
, a dodawanie jest przemienne. - ↑ – plus unarny wprowadzono w ANSI C
- ↑ Obsługiwany wyłącznie w pętli for
Bibliografia[edytuj | edytuj kod]
- Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie: Język ANSI C. Warszawa: WNT, 2004. ISBN 83-204-2979-X.
- Alfred V. Aho, Ravi Sethi, Jeffrey D. Ullman: Kompilatory Reguły, metody i narzędzia. Warszawa: WNT, 2002, seria: Klasyka informatyki. org/wiki/Specjalna:Ksi%C4%85%C5%BCki/8320426561" title="Specjalna:Książki/8320426561">ISBN 83-204-2656-1. btitle=Kompilatory+Regu%C5%82y%2C+metody+i+narz%C4%99dzia&rft. aulast=Aho&rft. aufirst=Alfred+V. date=2002&rft. series=Klasyka+informatyki&rft. isbn=83-204-2656-1">
Candy Hoover Group S. r. l. z jednym udziałowcem, podlegająca zarządzaniu i koordynacji przez Candy S. p. A., z siedzibą pod adresem: Via Comolli, 16-20861 Brugherio (MB) – Włochy kapitał zakładowy: 30. 000. 000, 00 EUR, w pełni wpłacony, włoski numer podatkowy i numer rejestracyjny w Rejestrze Firm Monza i Brianza 04666310158, VAT: IT00786860965